Az Év Játékai 2010...szerintem
xeLaR | 2010.12.28. 17:06 | kategória: játék
Újból eljött az év vége, és ilyenkor szinte minden egyes gamer publikáció kiértékeli, hogy milyen is volt ez az esztendő a játékok terén. A nagyobb oldalakon (pl. GameTrailers, Gamespot, IGN) már javában megy a különféle Év Játéka díjak kiosztása, vagy már be is fejeződött. Az ilyen videók megnézése, vagy cikkek elolvasása után mindenki láthatja, hogy rengeteg színvonalas játék jelent meg ebben az évben is, és nem olyan könnyű kiválasztani egy kategória, vagy zsáner legjobbját. Úgy értem ott a Red Dead Redemption, amely újfent a Rockstar fejlesztőgárda nagyszerűségét hirdeti, vagy éppenséggel a God of War 3, ami ezzel a résszel a modern beat-em-upok akciójátékok királyának tekinthető.
PC-s fronton, vagy az én szemszögemből már más a helyzet. Számomra csalódás volt ez az esztendő. Rengeteg olyan játék jelent meg, ami vagy egyszerűen elmaradt a rajongók elvárásaitól, vagy pedig a fejlesztő jó ötletei rosszul lettek kivitelezve. Sajnos jó pár ilyen játékkal sikerült játszanom 2010-ben. Emellett a korábbi évekhez képest kevesebb játékkal találkoztam, ami ezzel még jobban kihangsúlyozza a csalódottságomat. Persze azért nem ilyen rossz a helyzet, hisz rengeteg eszméletlenül jó cucc is kijött ebben az évben. Megjelent új Call of Duty, két legendás stratégiai játék folytatása, vagy például a világ legnagyobb MMO-jának a kiegészítője, és még sok más. Bár csalódásnak látom ezt az évet, mégis egy halom olyan játék jött ki, amikkel évek múltán is játszani fogok.
Tehát itt vannak a választottjaim:
Az Év autós / sport játéka: F1 2010
Nem szoktam autós, illetve sportjátékokkal játszani. Valahogy az idő múlásával leszoktam ezekről a játékokról, bár voltak kivételek (pl. a Trackmania Nations Forever). Így picit csodálkoztam magamon, hogy kipróbáltam a F1 2010-et. Bármennyire is idegen tőlem ez a műfaj, mégis nagyon jól elszórakoztam ezzel. A látványa egyszerűen gyönyörű, a játékmenet egyszerre egyszerű és bonyolult, és a hangulata egy az egyben a Forma 1-et idézi. Mivel más autóversenyzős cuccal nem találkoztam idén, így elég egyszerű volt a választás ebben a kategóriában. A Codemasters sikeresen elhozta a Forma 1-et a PC-re.
És hogy ez miért sportjáték? Hát maga a Forma 1 is sport, nem?
Az Év verekedős játéka: BlazBlue: Calamity Trigger
Mivel ebben az évben sem jelent meg túl sok verekedős játék a PC-re, így itt is könnyű dolgom volt. Az Arc System Works megint zseniális munkát végzett, hogy egy nagyon egyedi kinézetű és hangulatú, de jól játszható játékot tegyen le az asztalra. Minden egyes karakternek teljesen egyedi taktikái vannak, ami még jobban megkülönbözteti ezt a játékot a legtöbb verekedős cucctól. A PC-s port semmiben sem rosszabb, mint a konzolos verziói. Sőt, a multiplayerben akár konzolos játékosokkal is meg lehet küzdeni. Aki szerette a Guilty Gear-t, annak valószínűleg ez is tetszeni fog.
Remélhetőleg azért a jövő évben nagyobb konkurencia lesz ebben a kategóriában.
Az Év kalandjátéka: Amnesia: The Dark Descent
Bár elég sok kalandjátékkal játszottam ebben az évben, a többségük nem ebben az évben jött ki. Pedig idén is elég sok ilyen játék jelent meg, legyen az nagyobb (pl. Sam & Max 3. szezonja), vagy kisebb (pl. Big Brain Wolf). Mindössze három idei kalandjátékkal találkoztam (Amnesia, Monkey Island 2 SE, The Whispered World), és ha egy kicsit szigorúbb lennék, akkor ez is lecsökkenne kettőre (WW múlt évben jött ki Németországban). Bár a Monkey Island 2 még mindig az egyik legjobb kalandjáték a világon, az Amnesia viszont olyan dolgot ért el nálam, amit eddig nagyon kevés játék tudott. Féltem tőle. Ez a játék megmutatta mi is az igazi horror. Bár vannak problémái, mégis az egyedi hangulata miatt az Amnesia: The Dark Descent az év kalandjátéka, és amit senkinek sem szabad kihagyni.
Az Év akció-kalandjátéka: Assassins Creed 2
Az idén jött meg a múlt év egyik legjobb játékának a PC-s portja, és mivel más idei akció-kalandjátékra nem emlékszek, így természetesen erre esett a választásom. Az Assassins Creed 2 sokat fejlődött az első részhez képest mind technikailag, mind pedig tartalmilag. Ezio kalandja sokkal jobban leköti a játékos figyelmét, mint mondjuk Altaïr-é, jobban is lehet irányítani, illetve több mindent lehet benne csinálni. Az Ubisoft mindent megtett, hogy sokkal élvezhetőbbé tegye az AC2-t a játékosok számára, és ez úgy gondolom, hogy sikerült. Bár vannak azért problémáim a játékkal, mégis számomra idén ez volt a legjobb ebben a kategóriában.
Kíváncsi is vagyok, hogy a kiegészítője (AC: Brotherhood) hogyan fog szerepelni a PC-s platformon.
Az Év szerepjátéka: Fallout: New Vegas
Obsidian...ez a fejlesztőcsapat mindig kihozza belőlem a legrosszabb érzelmeket. Eszméletlen jó játékokat akarnak minden fejlesztésükből kihozni, mégis szinte mindig pofára esnek. Általában félkész, bugokban gazdag játékokat tolnak a játékosok orra alá, amikor meg tényleg sikerül minden, akkor is csak jó értékeléseket kapnak. Ebben az évben mindkettőre volt példa tőlük. Bár az Alpha Protocol-lal nem sikerült játszanom, mégis rengeteg kritika érte, hogy játszani egyszerűen nem lehet vele, pedig eszméletlenül érdekes sztorija van. Azt hittem, hogy a New Vegas is erre a sorsra jut, azonban most kivételesen pozitívan kellett csalódnom az Obsidianban. A játékuk a Fallout 3 minden erősségét (és gyengeségét) tartalmazza, mégis inkább a Fallout 2-re hasonlít, mint a Bethesda próbálkozására. A játéktér hatalmas, a játékmenet bonyolultabb, quest-ek száma rengeteg, és a hangulat pedig a régi, sokak által kedvelt szerepjátékot idézi. Persze, így is bugos a játék, és az MI sem túlságosan jó, de ebben az évben ez volt a legjobb RPG, amivel találkoztam.
Az Év stratégiai játéka: Starcraft II
Ebben az évben sem játszottam sok stratégiai játékkal. Mint az oldszkúl stratégiai játékok szerelmese, nem igazán éreztem semmi késztetést arra, hogy kipróbáljam mondjuk a Napoleon: Total War-t, vagy a R.U.S.E.-t, vagy esetleg a Dawn of War 2 kiegészítőjét. A kipróbáltak közül mindössze két játék nyerte el a tetszésem. Az egyik a Civilization V, a másik pedig a Blizzard Entertainment egyik legjobb játékának a folytatása. A választás nehéz volt, mivel a Civ V-tel napokat lehet ellenni úgy, hogy észre sem lehet venni az idő múlását, de sajnos még így is egy picit félkésznek tűnik a program. Úgy értem, hogy csak a nemrégiben megjelent patch tette átláthatóbbá a diplomáciát, miközben a játék már hónapok óta kint van. Persze a SC2-t is sokan kritizálják, mert nem változott semmit, illetve a különféle nem játékosbarát opciói miatt (pl. 1 játék 1 account 1 profil). Azonban a problémái ellenére ez a játék egy nagyon jól kiegyensúlyozott játékmenettel rendelkezik, a multis opciók is jól lettek kivitelezve, és az egyjátékos történet is nagyszerűre sikerült.
Azonban most már a Blizzardnak fel kell kötnie a gatyát, mert ha a kiegészítői is csak ennyit tudnak majd nyújtani, akkor azok nagyon kevesek lesznek.
Az Év FPS-e: Bioshock 2
FPS-ekkel sem igazán játszottam ebben az évben, de az igazság az, hogy nem is igazán fogott meg egyik sem. A Raven Software Singularity-je nagyon átlagosra sikerült, és csak azt az érzetet erősítette meg bennem, hogy egyáltalán nem olyan jó ez a fejlesztőcsapat, mint pár éve (bár ha lenne Legjobb új fegyver kategória nálam akkor az ebben lévő Seeker-t választanám). A Call of Duty: Black Ops egy hatalmas fejlődés az előző Treyarch CoD-részhez képest, és olyan élvezetesre sikerült, hogy majdnem ezt választottam a kategória győztesének. Azonban az év elején kijött Bioshock 2 sokkal hangulatosabb, érdekesebb FPS, mint az Activision katonai lövöldéje. Pedig eleinte csalódásnak könyveltem el a Bioshock 2-t, mivel szerintem nem ér fel az első rész zsenialitásához. Pedig mindenki egyértelműen láthatja, hogy a játékmenetben óriási javulás ment végbe, a történet is van olyan jó, mint az előző játékban, és hangulata is kellemes. Csalódás, de mégis többet nyújt, mint sok más társa ebben a kategóriában.
Az Év csalódása: Command & Conquer 4: Tiberian Twilight
Ha már egyszer csalódásnak neveztem ezt az évet, akkor legalább egy kategóriát rá kell szánnom, hogy mégis melyik játék volt a legkiábrándítóbb. Szerencsére sokukkal nem hozott össze a sors. Nem próbáltam ki olyan hírhedt rossznak értékelt játékokat, mint az Alpha Protocol, vagy a Kane & Lynch 2. A Force Unleashed folytatását meg főleg elkerültem. Viszont elég volt az is, amivel sajnos volt szerencsém játszani. Ezek közül a C&C negyedik része vitte a pálmát, mivel úgy érzem, hogy a széria ezzel sikeresen ki lett nyírva. A fejlesztők rengeteg dolgot megváltoztattak benne, hogy a taktikusabb stratégiai játékok rajongóinak kedvezzenek. Sajnos azonban ezzel elveszítette az összes olyan jellegzetességét, ami naggyá tette. A játékmenet unalmas, az átvezető videókban nincs semmi élet, nincs sehol az elvárt C&C hangulat. Jó dolog a változás és az innováció, de azért ilyen túlzásokba nem szabad esni.
Az Év Játéka: Mass Effect 2
Miért ez az év játéka, ha még a saját kategóriáját (Legjobb RPG) sem tudta megnyerni? Ez azért van, mert én nem tartom RPG-nek a Mass Effect 2-t. Már az előző részt sem tartottam annyira annak, ebből meg még jobban kivesztek a zsáner stílusjegyei. Nem, a Mass Effect 2 valami egész más, amit egyszerűen nem tudok kategorizálni. Még az interaktív film megnevezés sem teljesen illik rá. Végül is teljesen mindegy mi is ez, mivel egyszerűen magával ragad a játék, főleg úgy, ha játszottál az első résszel. Bár a történet kevésbé olyan jó, mint az első részben, kárpótolja ezt a sok kidolgozott karakter, az élvezetes küldetések, és a sötétebb, komolyabb hangulat. Nagyszerű a játék az elejétől a végéig. A harmadik rész nem is jöhetne hamarabb.
Szóval ez lett volna az én listám. Remélhetőleg 2011. sokkal jobb év lesz a játékok terén, bár ez sokak szerint borítékolható. Hisz jön például a Crysis és a Witcher folytatása, megjelenik a régóta várt Duke Nukem Forever, de még az új Elder Scrolls játék is elméletileg novemberben érkezik. És akkor ne is beszéljek az általam nagyon várt Portal 2-ről. Szóval rengeteg ígéretes játék van kilátásban jövőre. Alig várom már a megjelenésüket.
És most megragadnám az alkalmat, hogy (ha véletlen nem lennék aznap fórumközelben) itt a blogon mindenkinek a PcDome-on Boldog Új Évet Kívánjak! :-)
Utolsó módosítás: 2010.12.28. 17:10
Hozzászólások
Csak az RPG részéhez szólnék hozzá.
Abszolút osztom a véleményedet: a New Vegas nagyon ütős lett, bennem is az első két rész érzésvilágát elevenítette fel több szempontból is. Jelenleg is azzal játszom; közel 50 óra nettó játékidőm van benne, és úgy a 2/3-a táján járhatok. Már a felfedezett helyek tekintetében, de még a Strip-be sem tettem be a lábam, szóval a főküldetés terén is van még hátra bőven vszg.
Pedig az első 4-5 órányi játékidőben még nem gondoltam volna, hogy ilyen jó lesz. Akkor még abszolút Fallout3-nak tűnt, de utána szerencsére kezdte kimutatni a foga fehérjét (jó értelemben véve).
No és persze csakis hardcore módban tolom! Komoly embernek másképpen nem is szabad, ha már megvan rá a lehetőség:)
Nálam bőven üti a Mass Effect2-őt is (ezt én is valamiféle interaktív film/akciójáték-rpg kategóriába sorolnám, ha nevén kellene neveznem a gyermeket), amely jó játék volt, de nálam közel sem ütött akkorát, mint az első rész.
Hát igen, a New Vegasban eszméletlen mennyiségű tartalom van. És bár jó a főszálon játszani, de sokkal kifizetődőbb felfedezni a területet. Úgy értem, ott van pl. a Vault 11 felfedezése, amihez nem volt semmiféle küldetés, mégis "végigszenvedtem" magam az egész komplexumon, már-már felesleges időpocséklásnak könyveltem el az egész helyszínt...amikor jött a csavar a végére. Ekkor jöttem rá, milyen nagyszerű ez a játék a Fallout 3-hoz képest.
Mondjuk azon viszont csodálkozok, hogy vkinek az első ME jobban tetszett. Az nálam inkább csak "jó" kategória.
Az első ME nálam a történetével és az egész világ hangulatával ütött akkorát. Nyilván nem a random bolygófelfedezgetések és bejárások ("mékó") miatt:)
A második rész viszont... nem tudom, bár profibb volt megvalósítás terén, mint az első, de mégis... nekem annyira nem jött be a történet izgalom faktora szintjén.
Ami pedig a New Vegast illeti: hát én a Vault 34-gyel voltam úgy, hogy szerintem már hangosan csuklottak a készítők odaát, mire végigszenvedtem magam rajta, annyit emlegettem őket (kb. egy felturbózott Cowboy Repeater volt a legdurvább cuccom, amikor lementem oda, és Radaway-ből és Rad-X-ből sem voltak óriási készleteim). De legalább egy élmény volt:) Szenvedős, de élmény.
És igen, a küldetéseknek, illetve valahogy az egésznek a hangulata sokkal "falloutosabb", mint a harmadik részé volt. A Bethesda nagyon jó munkát végzett anno a látványvilág terén (az hozta a hangulatot, de rendesen!), de valahogy a tartalommal való feltöltés... az nem volt az igazi... nem mondom, nem volt rossz a Fallout3 sem, csak éppen ebből a szempontból nem ütötte meg (az én szememben) az első két rész által felállított sztenderdet.
öhm, hianyzik a cataclysm a lstarol:P
sipec: sorry, sorry:-) Bár játszottam WoW-val ebben az évben, de a Cataclysm-hez nem volt szerencsém:-)
A blogokban szereplő bejegyzések és hozzászólások a felhasználók saját véleményét tükrözik.
Fenntartjuk a jogot, hogy az illegális tevékenységgel kapcsolatos vagy offenzív jellegű, valamint nem blogba való bejegyzéseket, hozzászólásokat előzetes figyelmeztetés nélkül töröljük.
Legnépszerűbb cikkek
- 1. 2500 évig építgethetjük városunkat a Memoriapolisban
- 2. Outcast - A New Beginning teszt – Visszatérés Adelphára 25 év után
- 3. Két új traileren a CoD-verőnek kikiáltott Gray Zone Warfare
- 4. Assetto Corsa Competizione - Nürburgring 24hr Pack DLC teszt
- 5. Ermac közelít a Mortal Kombat 1-hez
Legfrissebb fórumtémák
- 23:11
- Elden Ring [40]
- 21:02
- Ki mivel játszik mostanában? [7855]
- 19:10
- Dark Souls: Prepare to Die Edition (PC) [hozzászólások] [11]
- 19:03
- Politika - az egyetlen ilyen célú topic a Dome-on [43672]
- 17:09
- A magyar labdarúgó válogatott [4448]
- 12:07
- Horizon Forbidden West [53]
- 00:24
- GG - GameGuess játék [737]
- 17:05
- Sorozatok [10785]
- 01:32
- SPORT - Kosárlabda [516]
- 21:04
- Helyzetjelentés [156879]